KAPCSOLAT

A repülést, a légiutasokat érintő EU-s szabályok, pl Utasjogok, Eu kártya, Schengeni övezet stb.!

DEC
19

Tőzsdei értékét tekintve a világ második legnagyobb légitársasága jön létre a chilei LAN és a latin-amerikai regionális TAM társaságok egyesülésével, miután a brazil versenyhatóság is zöld utat adott az összeolvadáshoz.

Az új cég Latam Airlines Group néven több mint tízmilliárd dolláros forgalomra számít, s piaci tőkeértéke alapján a világon csak a kínai Air China előzi meg. Az egyesült légitársaság összesen 280 repülőgéppel rendelkezik majd, 115 célpontra repül, és mintegy 50 ezer főt foglalkoztat. A chilei versenyhatóság már korábban jóváhagyta a fúziót. Az ügyletet már egy éve bejelentették, a fúzióval a dél-amerikai légitársaságok az európai versenytársakhoz akarnak felzárkózni.

 
DEC
15

2012. január 1-től megváltoznak a Sri Lankára történő beutazás szabályai. Korábban az ide érkező külföldi turisták a colombói repülőtéren kapták meg a 30 napra érvényes vízumukat, amelyért nem kellett fizetni. A jövő évtől azonban már 20 amerikai dollárt kérnek az előzetesen ? elektronikus úton beszerzett ? vízumért, de a 12 éven aluli gyermekeknek a beutazás továbbra is ingyenes lesz. Az új rendelkezés meghozatalakor a helyi hatóságok annyi türelmi időt engedélyeztek, hogy 2012. március 31-ig még lehetőséget adnak a vízum repülőtéri igénylésére és kifizetésére.

 
DEC
07

2012 január 1  00 órától minden utas, aki a Male-i repülőtéren hagyja el az országot fejenként 25 USD kilépési  illetéket kell hogy fizessen.  Az illeték minden 2.  életvét betöltött utasra vonatkozik, kivétel nincs.  

A fizetés történhet készpénzzel vagy hitelkártyával az indulási oldalon a  check in pultoknál.  A hitelkártyás fizetés az önkiszolgáló check in pultoknál is lehetséges.  Az utasok elgazodását a repülőtéri személyzet fogja segíteni. 

 
DEC
02

 Párizs Orly repülőterén megkezdődött  egy olyan csomagkezelő berendezés tesztelése, amellyel az utasok kb 30 másodperc alatt, a repülőtéri személyzet közreműködése nélkül feladhatják poggyászukat. Először  az önkiszolgáló check-in pultnál kinyomtatják a beszállókártyát, amely alapján az automatikus csomagkezelő azonosítani tudja az utazót és járatát.  A poggyász elhelyezése után a rendszer leméri annak súlyát, kiadja a csomagcímkét és továbbítja a bőröndöt a repülőtéri csomagosztályozóba, ahonnan a biztonsági ellenőrzést követően felkerül az utas járatának csomagterébe a poggyász.  Önkiszolgáló check-in rendszerekkel már  csak kézipoggyásszal utazók közvetlenül a biztonsági ellenőrzésre, majd a  beszállókapuhoz, mehetnek.Ha azonban az utasnak feladandó poggyásza is van, akkor jelenleg azt csak a hagyományos check in pultnál tudja feladni. Az új poggyászfelvevő berendezést ezt a folyamatot jelentősen egyszerűsitheti.

 
NOV
30
Csődvédelmet kért kedden az American Airlines anyavállalata, az AMR Corp.  Az American Airlines  az alábbi nyilatkozatot tette közzé:
Az American Airlines fenntartja repülőjáratainak normál menetrendjét, a szokásos módon elfogadja a jegyeket és foglalásokat, továbbá a visszatérítések és beváltások is a normál menetrend szerint történnek. nem érinti az intézkedés az American Airlines "AAdvantage" nevű, a gyakori utazókat  érintő progranját sem. Az American Airlines része marad annak a oneworld szövetségnek,  amelynek az alapító tagja, továbbra is él minden "codeshare"  partnerkapcsolata,  lehetővé téve az ügyfeleknek,  hogy utazási kilométereket nyerjenek és váltsanak be szerte a világon választható kényelmes repülőjáratokra.
 
 
 
NOV
23
November 22-ről 23-ra virradó éjszakán az A terminálon a "nem schengeni" forgalom kapuinak nevét  A 51-A 65-ig  Z11- Z25-re módosítják.  A "schengeni" kapuk továbbra is A jelzésűek lesznek.  A változtatás oka, hogy  2012 nyarán várható az A-Plus terminál átadása, ahol 23 új kaput nyitnak meg hasonló betűjellele elválasztva a schengeni és nem-schengeni forgalmat.  Az erre való felkészülés jegyében A meglévő A terminálon már most megkezdik  a betűjeles szétválasztás tesztelését.  

 
 
AUG
19

London Heathrow nemzetközi repülőtér 1-es és 5-ös terminálján, a tervek szerint már idén szeptembertől megkezdheti működését egy olyan arcfelismerő szkenner, mely a beszállókártya kinyomtatásakor rögzíti az utas képét, majd amikor elhagyja a várótermet, előtte újra azonosítja. Londonban ugyanis számos olyan tranzithelyiség működik, ahol egyszerre több járat utasai várakoznak. Az AIR (Aurora Imaging Recognition) és az Atkins biztonsági cég által kifejlesztett PASS 2 (Passenger Authentication Scanning System) segítségével viszont a jövőben 100%-osan kizárható lesz a tévedés lehetősége, így az utasok biztosak lehetnek majd abban, hogy a megfelelő járatra szállnak be. Nagy-Britannia mindig is élen járt a biometrikus technológia alkalmazásában. Például az e-Borders nevű kormányzati projekt keretében, a manchesteri repülőtéren már 2008 őszén megkezdték egy - a Fujitsu Services és a Vision-Box által kifejlesztett - arcfelismerő rendszer próbaüzemét. Ennek során a kapukba épített szkennerek letapogatták az áthaladók arcát, majd összevetették az adatokat az utazók biometrikus útlevelében, illetve az adatbázisokban található információkkal (ujjlenyomat, DNS-, illetve íriszminta, valamint az arc jellegzetességei). 2007. november 28-tól Heathrow lett az első olyan repülőtér Európában, ahol (az 5-ös terminálon) a helyi- és nemzetközi járatok közös várójába történő belépéskor, valamint a repülőgépbe való beszállításkor minden átszálló vagy beutazó utas számára kötelezővé tették a biometrikus azonosítást. Amszterdam Schipol repülőterén a holland belügyminisztérium a közelmúltban bízta meg az Accenture céget meg egy automatikus ? ugyancsak az arcfelismerésre épülő - határellenőrző rendszer telepítésével. A tervek szerint az idei év végéig összesen 36 elektronikus határátlépő kaput helyeznek üzembe. A fejlesztések célja tehát elsősorban az, hogy egy idő után a repülőtereken és a határátkelőkön teljesen a számítógépekre bízhassák a személyek azonosítását, de mint a mostani londoni példa is mutatja, az új technológia jól hasznosítható a földi kiszolgálás más területein is.

 
JÚN
23

A Máltai Nemzetközi Repülőtér július 3-tól menetrend szerinti gyorsjáratok beindításával bővíti szolgáltatásai körét. A nagyobb méretű, külön csomagszállításra kialakított résszel is rendelkező, légkondicionált buszok a főbb központokból hozzák és oda szállítják az induló és érkező utasokat. Egy-egy járat 133 utas és csomagjainak szállítására alkalmas. Az X jelzés mutatja a gyorsjáratokat. Július 3-tól tehát 4-féle közvetlen expressz busz járattal juthatunk el a repülőtérről többek között Chirkwwaba a gozoi komphoz (és a marfai szállodákba), St. Julian"s-ba, Marsaba, Bugibbaba, Rabatba, Mostaba, Vallettaba és a dél-máltai Birzebuggiába. A járatok az egyes útvonalak főbb településein is megállnak. A buszok a hét minden napján, reggel kb. 5:30 és este kb. 22:30 között közlekednek félóránként illetve óránként eltérő, de rendszeres menetrenddel.

 
JÚN
02

A Skycourt átadását követ?en 2011 június 1-t?l az indulási oldalon a check in rendje megváltozott. A korábbi schengeni tagság szerinti felosztás megsz?nt. A 2 A terminálról indulnak az alábbi légitársaságok: Aeroflot Orosz légitársaság, Alitalia, Air France, Air Malta, Austrian Airlines, Brussels Airlines, CSA Cheh Légitársaság, Delta Airlines, Egyptair, KLM, LOT, LUFTHANSA, Swiss, TAP Portugál Légitársaság, TAROM, Turkish Airlines. A 2 B Terminálról indulnak az alábbi légitársaságok: American Airlines, Aerosvit Ukrán Légitársaság, AerLingus, Air Baltic, British Airways, Carpatair, El Al, Finnair, Hainan Airlines, Malév, Moldavian Airlines, Nouvelair Tunis, Sky Airlines, Smartwings, Tailwind Airlines, Travel Service. A jegykezés után minden utas a SkyCourt területére jut, ahonnan tovább már a schengeni határok szerinti szétosztásban mehetnek tovább. Az érkezés rendje nem változott, továbbra is a schengeni térségb?l érkez?k a 2 A terminálra, míg a nem schengeni térségb?l érkez?k a 2 B terminálra érkeznek. (Budapest Liszt Ferenc Ferihegyi Repül?tér 2011 június 1)

 
MÁJ
22

Egyel?re nem sz?nik meg az Európai Unió tagországaiban a tranzitutasok számára sem az a korlátozás, hogy a repül?gépek utasterébe egy deciliternél nagyobb mennyiség? folyadékot nem szabad bevinni. Bár hivatalosan a tilalmat a tranzitutasok vonatkozásában eltörl? uniós szabályozás életbe lépett, valamennyi tagállam egyetértett abban, hogy felfüggesztik a szabály végrehajtását. A tilalom gyakorlati fenntartását Siim Kallas közlekedési biztos javasolta, miután több EU-tagország jelezte, hogy állambiztonsági okokból meg kívánja hosszabbítani a korlátozást. (MTI 2011 május 1)

 
ÁPR
05

A Külügyminisztérium az utazásra nem javasolt országok és térségek kategóriájába sorolta Szíriát az általános bizonytalan helyzetre, a heti rendszerességgel folytatódó vidéki zavargásokra és a Damaszkuszban is kialakult nyugtalanságra hivatkozva. (MTI 2011 ápr 14)

 
MÁRC
17

Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér lesz a ferihegyi légikikötő neve az Országgyűlés szerdán hozott döntése értelmében. Fónagy János és Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium két államtitkára a világhírű zeneszerző születésének 200. évfordulója alkalmából kezdeményezte a repülőtér nevének megváltoztatását. Indoklásuk szerint ezzel a lépéssel is emléket kívánnak állítani minden idők egyik leghíresebb zongoraművészének, a XIX. század legjelentosebb romantikus zeneszerzőjének.

 

(MTI)

 
MÁRC
03

Kb 5 hónapos késéssel a héten megnyilt a Delhi Indira Gandhi Repül?teret (IGI) és a  belvárost összeköt? vasút. A kb 12 percenként közleked? szerelvények menetideje kb 18-20 perc. A 23 km hosszú vasútvonalon 6 megálló van. New Delhi Vasútállomás végállomásról indul, megáll a Shivaji Terminus-n, a Dhaula Kaun-n, és a Delhi Aerocity-nél, majd következik a repül?tér (IGI) 3. Terminálja. A repül?térr?l a vonat a Dwarka Sector-21 megállóba megy tovább, ez a másik végállomás. Jelenleg 4 megálló üzemel, a Dhaula Kaun és a Delhi Aerocity megállók még épités alatt vannak. A teljes útvonalra a menetrend ára 80 Rupia (kb 2 USD). A kés?bbiekben check-in kioszkokkal szerelik fel a New Delhi Vasútállomás, a Dhaula Kaun és a Shivaji Terminus megállókat.

 

(Business Traveller)

 
JAN
31

A Külügyminisztérium az egyiptomi biztonsági helyzet súlyos romlása miatt az I-es, utazásra nem javasolt országok és térségek kategóriájába sorolta át Egyiptomban Kairó, Alexandria, Luxor és Szuez városokat.

 

(Külügyminisztérium)

 
JAN
20

A Külügyminisztérium január 18-án keltezett levelében arról tájékoztatja a Magyar Utazásszervez?k és Utazásközvetít?k Szövetségét, hogy a Tunéziában az elmúlt napokban tapasztalt fegyveres összet?zések és zavargások okozta bizonytalan helyzetre való tekintettel az ország egész területét átmin?sítette és az I. kategóriába, az úgynevezett nem javasolt országok közé. Az információt a Külügyminisztérium hivatalos honlapjára is feltették.

 

(Turizmus Panoráma on-line)

 

HUNAIR BLOG

A HunAir blogját azért hoztuk létre, hogy Ön mindig tájékozott legyen a légi utaztatások témakörében. Bejegyzéseink között beszámolunk a világ és a magyar légiutazást érintő legfrisebb híreiről informásióiról. Munkatársaink figyelemmel kisérik ezeket a történéseket és a lehető leggyorsabban eljuttatját Önhöz, mint blogbejegyzést!